ENG
(bilde) EFORV Hoved BERR0315

Delprosjekt Arkiv i eForvaltning (EFORV)

Et fokusområde i samarbeidet med kommunal sektor er arkiv i e-forvaltning. Arkivmeldingen tilla Riksarkivaren en rolle som koordinator og pådriver for dette arbeidet. Et bredt spekter av virkemidler ble tatt i bruk.

Arkivmeldingen (2013) understreker at gode funksjoner for dokumentfangst og arkivdanning er nødvendig både for arkivskapernes egne behov, og for ettertidens bruk av materialet. Riksarkivarens syn er at en bør utnytte de intensjoner som er uttrykt i meldingen, til å gå mer offensivt ut på dette området, overfor både statlig og kommunal sektor.

Riksarkivet ønsker å komme i en direkte og konstruktiv dialog med alle som arbeider med disse oppgavene, herunder Norsk Arkivråd, Kommunenes sentralforbund, KAI-institusjonene, systemleverandører, forskingsmiljøer, forvaltningsorganer m.m.

Utfordringer

For både kommunal og statlig sektor er det problemer knyttet til innhenting av informasjon fra så vel fagsystemer som  saksbehandlingssystemer. Dette er påpekt av Riksrevisjonen i 2010.

Noen av hovedpunktene i Riksrevisjonens rapport (Dokument 3:13 (2009-2010), side 9) er:

  • Undersøkelsen viser at mange elektroniske systemer i kommunal sektor ikke er laget med tanke på at bevaringsverdig dokumentasjon skal kunne avleveres og sikres for framtiden.
  • Bevaringssituasjonen er spesielt kritisk for dokumentasjon i spesialiserte fagsystemer. Riksarkivaren anslår at det per 2009 er mange tusen ulike fagsystemer i bruk i kommunal sektor. Mange av disse inneholder sentral rettighetsdokumentasjon for enkeltindivider. Dette gjelder blant annet dokumentasjon i sosialtjenesten, omsorgstjenesten og barnevernet. Behovet for å bevare denne dokumentasjonen er derfor meget stort.
  • Undersøkelsen viser at ingen fagsystemer hittil har blitt godkjent av Riksarkivaren. Siktemålet med Riksarkivarens godkjenningsordning er å bidra til å sikre at systemene oppfyller gjeldende krav til arbeidet med avlevering og bevaring.
  • Undersøkelsen viser videre at dokumentasjon fra fagsystemene og andre elektroniske saksbehandlingssystemer i kommunal sektor i svært liten grad blir avlevert og sikret for framtiden. ABM utviklings arkivstatistikk for 2008 viser at det samlede antallet bevarte datauttrekk utgjør om lag ett uttrekk per norske kommune for hele perioden på de om lag 30 årene som elektroniske saksbehandlingssystemer og fagsystemer har vært i bruk i kommunal sektor. Dette betyr at elektronisk dokumentasjon fra kommunale etater og tjenestesteder bare i svært få tilfeller har blitt avlevert og bevart for framtiden.

Delprosjektledere

Hans Fredrik Berg (2013-2015), Synne Stavheim (2015-2017).

En bredt sammensatt delprosjektgruppe gir retning til arbeidet.

 

Leveranser fra arbeidsgruppene i 2015:

EFORV 2015/ 7 (10)_Kompetansemiljø elektroniske arkiv  (Statusrapport pr 31/12)

For rapportering øvrige arbeidsoppgaver – se årsmelding fra delprosjektgruppen.

 

- Årsmelding 2015 fra delprosjekt Arkiv i eForvaltning

 

Leveranser fra arbeidsgruppene i 2016:

EFORV 2016/ 1_Løpende overføring av digitale arkiv til depot – kommunal sektor (videreføring av oppgave 6/2015)
Omdefinert i 2015 til kartlegging av arbeidet med digitalt skapte arkiver i kommunal sektor. 

Påbegynt i 2015.
Avsluttet pr 30/11 2016.
Overlevert Arkivverket 22/3 2017.

Vedlegg: 

EFORV 2016_1 Vedl1_Kartlegging (del 1) 

EFORV 2016_1 Vedl2_Kartlegging (del 2) 

EFORV 2016_1 Vedl3_Kartlegging (del 3) 

EFORV 2016/ 2_Kompetansemiljø elektroniske arkiv (videreføring av oppgave 7/2015)
Påbegynt i 2014.
Foreløpig rapport pr. 31/12 2015.

Avsluttet pr 30/6 2016.
Overlevert Arkivverket 13/9 2016.

EFORV 2016/ 3_Tjenestegrensesnitt mot Noark5 (sluttrapport fra arbeidsgruppen)
Påbegynt i 2014. Avsluttet pr 30/6 2016.
Overlevert Arkivverket 13/9 2016. Forvaltet av SAMDOK frem til 1/1 2017.
Publisert 20/9 2016.

Vedlegg:

NOARK5v4 Tjenestegrensesnitt 1.0 beta (korr 17/10) (.pdf)

NOARK5v4_Tjenestegrensesnitt_1.0 beta (korr 17/10) (.docx)

Korrigering pr 17/10 2016: Pkt. 1.2 NOARK, siste setning:

[…] «Gjeldende standard – Noark 5 kan benyttes for all elektronisk arkivdanning – også fagsystemer med saksbehandling.» 

NOARK5v4 Tjenestegrensesnitt_Endringslogg (.pdf)

Tilhørende lenker:

UML-modell/datamodell er lagt inn i kapittel 7 i grensesnittfilen (over), samt på metadatakatalogen 
http://arkivverket.metakat.no for søk og innsyn.

KS har fått et nytt testmiljø, dokumentert på https://ks-no.github.io/fiks-plattform/testmiljo/

XML-skjemaer (.xsd) ligger på http://skjema.kxml.no/arkivverket/noark5/v4.0/

Relasjonslenker for REST API ligger på http://rel.kxml.no/noark5/

Eksempelkode for testgrensesnitt ligger på https://github.com/Arkitektum/N5-net

 

 

EFORV 2016/ 4_ Standardisering av virksomhetsspesifikke/sektorspesifikke metadata 
Ikke gjennomført.
(videreføring av oppgave 12/2015)

Sees i sammenheng med oppgave 8_Forprosjekt_Utvikling av standardiserte utvekslingsformater for kommunal sektor.
Ny oppgave i 2015 (ref. oppgave KOMM_8.)

Arbeidet ble lagt på is i påvente av nødvendige avklaringer etter signaler høsten 2016 om at oppgaven burde sees i sammenheng med Arkivverkets strategiske satsinger.

 

- Årsmelding 2016 fra delprosjekt Arkiv i eForvaltning


 

Leveranser fra arbeidsgruppene i 2017:

EFORV 2017/ 1 [ikke gjennomført] Arkivuttrekk Noark – kvalitetssikring 

EFORV 2017/ 2 Digital langtidsbevaring – Strategi for valg av filformater for bevaring

EFORV 2017/ 3 Informasjonsflyt i statlige løsninger som brukes av kommunene

 

- Ingen egen årsmelding for 2017. Se sluttrapport fra prosjektet.