Tilbud om digital tilgjengeliggjøring på forespørsel - invitasjon til samarbeid
Arkivverket inviterer til samarbeid om digital tilgjengeliggjøring av arkivmateriale på Digitalarkivet. Tilbudet er gratis og gjelder større mengder arkivmateriale.
Tilbudet er ment å ivareta behov for digital tilgang i forbindelse med forskning, lokalhistorie, foreningsarbeid og andre publiseringsbehov. Arkivmateriale som blir tilgjengeliggjort legges ut på Digitalarkivet. Opplysninger som ikke kan være fritt tilgjengelig, blir bare synlig for den eller de som skal ha tilgang.
Vi vil prioritere søknader om samarbeid ved mulige forsknings- eller formidlingsprosjekter. Vurderingskriteriene er gjengitt nedenfor.
Forespørsler som gjelder enkeltopplysninger eller kopibestillinger gjøres via tjenesten bestill opplysninger fra arkivene.
Rammer for tjenesten digital tilgjengeliggjøring på forespørsel:
- Søker vil få skriftlig tilbakemelding om hvordan Arkivverket vurderer søknaden, samt eventuelt estimert leveringstid. Ved behov inngår Arkivverket en nærmere dialog med søkeren.
- De som inngår samarbeid med oss må regne med å sørge for skanningen selv, deretter kan Arkivverket sørge for å tilgjengeliggjøre arkivmaterialet på Digitalarkivet, med eller uten innlogging. Vi kan etter avtale tilby utstyr og lokaler for de vi inngår et samarbeidsprosjekt med.
- Søknaden om digital tilgjengeliggjøring kan i utgangspunktet bare omfatte arkivmateriale som er beskrevet i Arkivportalen. Brukere kan bli henvist til å besøke våre lesesaler for å spesifisere søknaden nærmere, i de tilfellene katalogene ikke gir nok informasjon. Et lesesalsbesøk kan være nødvendig for å avgrense og/eller konkretisere en bestilling.
- Vi krever at dere identifiserer arkivene og arkivstykkene dere søker om å digitalisere. Som hovedregel digitaliseres hele arkivstykker (protokoller/esker). Vi forbeholder oss retten til å avvise søknader som ikke innfrir kravet om identifisering av arkivstykker.
- Mindre omfattende forespørsler om kopibestilling angående enkeltopplysninger i spesifiserte arkivstykker (med arkivreferanse) gjøres via tjenesten bestill opplysninger fra arkivene. Slike forespørsler behandles i tråd med Arkivverket sin serviceerklæring.
Våre kriterier ved vurdering av søknader
Kriteriene for prioritering av digital tilgjengeliggjøring på forespørsel er de samme som Arkivverket ellers benytter for valg og prioritering av arkivmateriale for mediekonvertering. Kriteriene er ikke satt opp i prioritert rekkefølge, søknader vil vurderes opp mot hvert enkelt kriterium.
- Arkivmateriale der digitalisering kan bidra til forskning og økt formidling av kulturarv. For eksempel større markeringer og jubileer.
- Arkivverkets kapasitet og arkivmaterialet fysiske egnethet for skanning vil ha avgjørende betydning for vurderingen av søknaden.
Hva forventes av deg?
- Vi ønsker en søknad med prosjektskisse og en beskrivelse av bakgrunnen for henvendelsen, slik at vi kan vurdere den på best mulig grunnlag.
- Dere må på forhånd foreta katalogsøk i Arkivportalen og finne fram til arkivreferanse for materialet dere ønsker skannet.
- Vi anmoder dere om å begrense søknaden så mye som mulig, sørg også for at dere søker om arkivmateriale som er relevant for dere. Er dere usikre på arkivmaterialets innhold vil vi henvise til å besøke våre lesesaler for nærmere undersøkelser og eventuelt begrensning av bestillingen. Ved behov for veiledning kan dere også kontakte vår veiledningstelefon.
- Dersom dere ønsker tilgang til materiale som er klausulert, må det innvilges innsyn i arkivmaterialet før dere kan innvilges tilgang. Søknader om innsyn i taushetsbelagte opplysninger kan sendes skriftlig via skjema under Våre tjenester (krever innlogging), alternativt som brev i posten. Innsyn bør søkes før søknad om digitalisering.
Dere søker om samarbeid med oss via dette skjemaet: