ENG
Norgeshjelpen - bilde nr. 4.jpg

Svenske Norgeshjelpens virksomhet "melk og havresuppe smaker godt". Hentet fra arkivet etter NTBs krigsarkiv, Riksarkivet

Skolen under okkupasjonen

Mange skolebygninger ble overtatt av de tyske okkupasjonsmaktene. Elever og lærere måtte dermed finne seg alternative lokaler. De av lærerne som nektet å la seg nazifisere risikerte harde straffer.

Allerede i løpet av de første dagene etter invasjonen i april 1940, ble de fleste skolene overtatt som militærforlegninger. Elever og lærere sto uten undervisningslokaler, og skolemyndighetene måtte tenke nytt. Og tenke nytt gjorde skolemyndighetene på mer enn én måte.

Norges Lærersamband ble opprettet av Nasjonal Samling i februar 1942. Det skulle favne alle som jobbet i skoleverket i Norge. Tanken var å benytte organisasjonen som et redskap til å forme lærerne og kontrollere hva de igjen skulle lære videre til elevene. Alle lærerne ble i 1942 pålagt medlemsplikt gjennom «lov» om Norges Lærersamband. Det kom til store protester mot dette, og det skulle bli en av de store symbolkampene mot okkupantene – i ettertida betegnet som holdningskampen.

Det andefales at du leser artikkelen Den norske skolen utfordres ovenfor, før du gjør oppgaven - Kampen om skolen.

Da skolen begynte igjen etter sommeren 1940, var fortsatt skolene ikke frigitt. Det ble leid tretti forskjellige lokaler i byen slik at elever i den sjuårige grunnskolen kunne få undervisningen sin. De skolebygg som fikk være i fred, måtte utnyttes maksimalt, både ved at timetallet ble skåret ned på, og ved at mange fikk undervisning om ettermiddagen.

Det andefales at du leser artikkelen Skolegang under krigen i Trondheim ovenfor, før du gjør oppgaven - Skolehverdag under okkupasjonen

Fra høsten 1940 var Troms og Finnmark under omfattende tysk okkupasjon. Vinteren 1944-45 var 100 000 tyske soldater stasjonerte i Øst-Finnmark. Mange steder var antallet soldater høyere enn lokalbefolkningen. Mange skoler ble brent, og det ble stor mangel på lærere. Tapt utdanning som en følge av krigen var særlig en konsekvens for befolkningen i Finnmark og Nord-Troms.

Et overordnet formål med historiefaget er å fremme evnen til å vurdere og bearbeide historisk materiale. Dette innebærer ofte å fortolke skriftlige kilder, en metode som kalles hermeneutikken. Her skal du få prøve deg som historieforsker.