Hold ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. MAC-brukere holder cmd-tasten istedet for Ctrl-tasten

Da Bertrand Narvesen startet sitt kioskkompani i 1894, var det kioskdrift langs toglinjene som var målet, og det var de reisendes behov for lesestoff som var forretningsideen. I begynnelsen overtok han enkelte små kioskbygninger som allerede eksisterte, men ganske raskt begynte han å bygge egne kiosker.

Mellom 1925 og 1945 ble det bygget få kiosker, og mot slutten av krigen var de i dårlig forfatning og håpløst umoderne. For å bøte på dette, og stå klar når krigen en gang tok slutt, utlyste Narvesen en ny arkitektkonkurranse i 1944.

Narvesenkiosk

Kioskdamen på Arne Garborgs plass i en Palladiokiosk. Hun heter Rakel Bendixen f. 1910 d. 2005. Bildet ble publisert i ”Mellom oss” nr 70 i 1953.

Jens Selmer vant med forslaget ”Kom i mine armer”, en kiosk der fronten kunne åpnes helt og dermed skape en kombinasjon av butikk og utstilling. Etter krigen var det stor mangel på byggematerialer, og det er antagelig derfor ingen av kioskene fra konkurransen i 1944 ble bygget. Man nøyde seg med en enklere variant når man bygget nytt.

Les mer om Narvesenkioskene i Månedens dokument fra mars 2010 .

Riksarkivet, Privatarkiv 1522 Narvesen, Th-2, Arkitektkonkurranser

Tegning av Narvesenkiosk

Kiosken Centrum, tegnet av arkitekt Erik Glosimodt i 1912, og plassert sentralt blant annet på Eidsvolds plass. Denne er fra Karl Johan.

Narvesenkiosk

Den runde kiosken Palladio, tegnet av arkitektene Ree og Buch. Det ble bygget 3 slike og de sto ferdig i 1924. Denne er fra Solli plass i Oslo.

Bildene er hentet fra:
Riksarkivet, PA-1522 Narvesen, Uc-1, Fotografier nr. 87
Riksarkivet, PA-1522 Narvesen, Ud-1, Fotografier nr. 178 og 193



.