Hold ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske. MAC-brukere holder cmd-tasten istedet for Ctrl-tasten

1898 ble Holmenkollbanen åpnet som Norges og Skandinavias første elektriske forstadsbane. I løpet av de neste tiårene ble det arbeidet for å etablere et moderne kollektivnett for Oslo og nabokommunene.

På dette kartet fra ca 1920 er det tegnet ulike traseer for anleggelse av bane til Sognsvann i Oslo som sidebane til Holmenkollbanen. Her ser vi blant annet en foreslått trasé fra Gaustad stasjon som går på nordsiden av Gaustad sykehus og over Kringjså til Sognsvann. Her er også inntegnet den endelige traseen fra Majorstua over Blindern og Tåsen som ble åpnet i 1934.

Materialet om planlegging og bygging av Sognsvannsbanen i Arbeidsdepartementets arkiv utgjør trolig flere tusen dokumentsider. De omhandler blant annet planer med kart og tegninger, ekspropriasjon av eiendom for linjen og stasjoner og om samtrafikk med Holmenkollbanen, kjøreplaner, takster, stasjonsnavn m.v.

Tegning av alternative traseer

Riksarkivet, S-1195 Arbeidsdepartementet, Jernbanekontorene A-5 Ee-117



.